Jaktprov i Röros

Det kändes som klockan ringde alldeles för tidigt när det pep kl 05.50. Medans jag fortfarande låg kvar i sängen så kollar jag om det kommit några meddeladen till min norska mobil och upptäcker då att det är en timmes skillnad mellan klockan på mina två telefoner. Lycklig över att den nyaste telefonen automatiskt ändrat till sommartid, vilket jag totalt missat att det var dags för, studsar jag upp ur sängen. -Idag blir det nog en bra dag! Känns som morgonen kunnat börja betydligt sämre... Jag får känslan av att detta blir nog en turdag.

När jag så sitter i bilen så ringer jag några andra som också ska på jaktprov för att kolla så dom kommit upp i tid. Det visar sig vid uppropet att vi bara är 5 förare i min grupp som dyker upp varav en är unghund och flyttas över till ett annat parti. 5 AK hundar går alltså ut m domaren Brynjar Holmli varav jag har två. Dom övriga förarna var Torgeir Must, Randi Schultze och Anita.

AC gick bra i första och andra släpp men blev trött i tredje och färdigbedömd efter det. Point gick inte lika bra som han brukar. Det gick ju igenom emellanåt så han gick till och från i rask trav. Sen höll han på och rullade sig och kliade ryggen både innan han skulle ut i släpp och när han var på väg in på inkallaning. Vilken pajas! :-D  Dom andra började nog misstänka att jag tränat rullarunt på min visselsignal.

I sista släpp så gick Point mot Kula och det började nu vara ganska löst så Point gick varken fort eller stort.  Båda hundarna var i samma område och vi drar oss uppåt genom ett tätt och ganska brant björkområde. Precis ovanför trädgränsen har Kula ett fint fågelarbete och tilldelar en välförtjänt 1AK!

Jag börjar leta Point och får åka nedför den branta backen. Hittar ingen hund! Upp igen. Ingen hund där heller. Åker ner ytterligare en gång och nu hjälper även Torgeir Must mig att leta. Tredje vändan  uppför denna backe så börjar jag på att vara ganska trött! Domaren står nu kvar och väntar på mig medans dom andra börjat skida mot bilarna. Vi har en misstanke om att Point står någonstans men vart??? Hade han vikt av ännu mera nedåt ändå där vi andra samt Kula gick uppåt?

Vi skjuter två skott för att se om det hjälper men ingen hund dyker upp då heller så även vi måste börja skida mot bilarna. Jag är helt okänd på markområdet och kan inte vara kvar själv för att fortsätta leta, för då riskerar jag att inte hitta tillbaka. Nu är klockan ca halv två på dan.

Vi har ca 5 km tillbaka och ingen hund kommer efter oss men vi konstaterar även att om han var på väg skulle han nog tveksamt hinna ikapp oss i det tunga föret. Väl vid parkeringen så ordna Anita med skoterförare som kommer vid 16-tiden. Anita berättar att denna man även i fjol fick hjälpa en tjej från Funäsdalen att hitta igen sin hund med hjälp av skoter. :-D

Vi åker till det ställe där Point synts sist och vi kör både längre söderut och västerut men varken hund eller spår syns till. Vi kyssar fjällområdet flera gånger och åker mot parkeringen igen. Anita ringer nu och säger att hon är på väg till parkeringen igen m bil för att gå ut på skidor igen och hjälpa mig leta.

Skotern börjar gå tom på bensin och vi ska korsa fjället ytterligare en gång för att sedan åka hem till Stein och tanka. Det börjar nu att skymma och när vi stannar skotern  ytterligare en gång för att kika runt så kommer mina tårar. Jag tänker på dom två lånehundar jag miste på fjället en höst för nåt år sedan  varav den ena kom igen två dagar senare och den andra hittades död vid en stuga våren efter. Jag är nu rädd att jag inte ska få igen min älskade hund igen,,, i vart fall inte innan natten. Just när vi sitter där så dyker Point upp alldeles bredvid skotern. VILKEN LYCKA!!! Nu kommer det även en glädjetår på skoter chauffören. Point var pigg och glad och jag Stein hjälper mig ha på hans värme täcken medans ringer Anita. Klockan är nu 17.45 på kvällen.

Detta var ca halvvägs tillbaka mot parkeringen och vid våra gamla skidspår så nu var Point på väg efter matte i vart fall. :-)

TUSEN TACK ANITA OCH STEIN FÖR HJÄLPEN!!!!!!! Tack vare er kunde både jag och Point sova gott i natt.

Kommentarer