Veterinärbesök - skadad tass & ultraljud

Igår kväll efter jobbet så tog jag pannlampan och promenerade längs motionsspåret vid Lövsta på Frösön. Efter ca 45 minuter så pep Beretta till och stod och slickade sig på högra framtassen. Hon hade trampat in en pinne mellan tramptynorna och jag fick ta i för att få loss den. När jag gjort detta såg jag även att hon var svullen både längst upp på benet samt vid leden. Aj aj aj, stackars liten! Det såg verkligen ut som hon hade sprungit in i något med hög fart. Dock kunde hon stödja på benet normalt och hon pep inte när jag försiktigt kände på det. Jag ville dock inte att  hon skulle belasta benet i 45 minuter tillbaka till bilen så jag bar min 18kg junior. PUH! Tur att hon är så mycket hanterad att hon hängde relativt stilla över min axel, för att ha henne i famnen blev alltför tungt.

Väl hemma så ringde jag till jourhavande destriktsveterinär som för tillfället var flera mil utanför stan i ett annat ärende. Jag beskrev vad som hänt och hon sa att jag kunde avvakta till morgondagen med ett veterinärbesök. Det var egentligen inte såret efter pinnen jag var mest bekymrad över utan benet som fortsatte att svullna upp. Vad hade hon gjort och när hade det hänt??? Men i det tempo en sprallig ung fågelhund kan hålla så blir jag ju inte förvånad om dom springer in i nåt heller..

Imorse bokade jag en tid hos min vanliga veterinär Maria Edler. Hon gjorde en undersökning och rengöring av såret. Inga rester av pinnen satt kvar, men Beretta får nu pencillin och rimadyl i 5 dagar.

I samband med detta besök så passade jag även på att Party fick sin 2a herpes-vaccination. Maria såg med blotta ögat och palpation att Party var dräktig men för skoj skull gjordes ett ultraljud på henne. Vi såg hjärtan ticka på små valpar där inne. Då det nu bara är 2 1/2 vecka kvar till beräknad födsel så var det svårt för Maria att se exakt hur många det är. Vi får fortsätta vänta i spänning tills valpningen! :-) 

Beretta vägde idag 18kg och hon mättes i söndags till 56,5cm i mankhöjd. Party vägde idag ca 24kg mot sina vanliga 21-22kg.

TACK MARIA FÖR DITT ALLTID SÅ TREVLIGA OCH KUNNIGA BEMÖTANDE!!!

Kommentarer